O programie
Analiza powiązań pomiędzy jednostkami samorządowymi tworzącymi obszar funkcjonalny, w zakresie usług publicznych i rynkowych, to trzeci standard modelu współpracy w partnerstwie samorządowym. Analiza usług jest kluczowym elementem diagnozy sytuacji partnerstwa. Jej wynikiem powinno być wypracowanie wniosków umożliwiających integrację świadczenia usług w celu poprawy ich dostępności dla mieszkańców całego obszaru funkcjonalnego, dopasowania ich świadczenia do trendów demogranicznych oraz zapewnienie najwyższej jakości przy jak najniższych kosztach mieszkańców i budżetów samorządowych.
Unia Europejska formułuje swoją politykę wobec miast. Przedstawiciele państw członkowskich podpisali w Amsterdamie pakt przyjmujący tzw. agendę miejską UE. Określono w nim dwanaście priorytetowych tematów rozwoju miast, których rozwiązania mają by wypracowane przez międzynarodowe partnerstwa. 13 lipca br. w Warszawie odbędzie się spotkanie poświęcone agendzie miejskiej Unii Europejskiej oraz działaniom na rzecz wzmacniania wymiaru miejskiego w krajowej polityce regionalnej.
Nie jest przejawem porozumienia ograniczającego konkurencję porozumienie międzygminne, powierzające jednej z nich, jako zadanie własne, utrzymanie porządku i czystości w gminach objętych tym porozumieniem, jeżeli porozumienie to nie miało na celu ograniczenia konkurencji, a w szczególności zapewniało zleceniobiorcom tych usług możliwość wyboru osoby usługodawcy.
Unia Europejska formułuje swoją politykę miejską. Dwudziestu ośmiu ministrów państw członkowskich wraz z urzędnikami instytucji unijnymi, w obecności przedstawicieli miast europejskich, podpisali w Amsterdamie pakt w sprawie tzw. agendy miejskiej Unii Europejskiej. Pakt amsterdamski określa dwanaście priorytów rozwoju miast europejskich oraz związane z nimi zagadnienia przekrojowe, m.in. dobre zarządzanie, dostępność i dobra jakość usług, rewitalizacja.
W poprzednim odcinku prezentacji wypracowanego przez ekspertów Związku Miast Polskich oraz Związku Powiatów Polskich i Związku Gmin Wiejskich RP - modelu współpracy w partnerstwie samorządowym, przedstawiliśmy standard pierwszy, dotyczący składu partnerstwa. Dziś omówimy drugi standard, odnoszący się do diagnozy zasobów i potrzeb rozwojowych obszaru funkcjonalnego, którego partnerstwo dotyczy.
Biuro stowarzyszenia SOM przedstawiło projekt Planu zrównoważonej mobilności dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego na lata 2016-2023. Za tą nazwą kryję się wieloaspektowa strategia systemu transportowego metropolii. Jest to ważny dokument operacyjny dla rozwoju obszaru funkcjonalnego. Jednocześnie bez nie ma mowy o finansowaniu projektów trasportowych samorządów lokalnych, np. w ramach strategii ZIT.
Budżet jednostki samorządu terytorialnego jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki (art. 165 ustawy o finansach publicznych).