O programie
Między członkami organów związku a związkiem istnieje więź prawna, wynikająca z art. 70 i 73 ustawy o samorządzie gminnym.
Słupsk, Kościerzyna, Malbork, Chojnice, Starogard Gdański, Kwidzyń, Lębork i Bytów to miasta, które wraz z otaczającymi je gminami utworzyły Miejskie Obszary Funkcjonalne. W regionalnym programie dla województwa pomorskiego są preferencje dla projektów, które zostały zgłoszone przez te Miejskie Obszary Funkcjonalne. Wynegocjowano 61 przedsięwzięć, które potencjalnie mogą uzyskać nawet 786 mln zł dofinansowania.
27 kwietnia br. w Kinie Zorza w Chełmie odbyło się spotkanie władz miasta z lokalnymi przedsiębiorcami w sprawie strategii rozwoju Chełmskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Zgodnie z art. 8a ustawy o samorządzie województwa, województwa mogą sobie wzajemnie bądź innym jednostkom samorządu terytorialnego udzielać pomocy, w tym pomocy finansowej.
W pięciu gminach powiatu kartuskiego - Kartuzach, Żukowie, Stężycy, Somoninie i Sierakowicach mają powstać nowoczesne węzły komunikacyjne. Nad całym przedsięwzięciem czuwa Związek Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych łączący 36 samorządów z Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
Umieszczenie w statucie związku komunalnego zapisu kwalifikującego telefonizację jako zadanie własne związku stanowi istotne naruszenie przepisów art. 7 ust. 1 i art. 9 w związku z art. 64 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 10 ustawy z 1996 r. o gospodarce komunalnej i art. 10 prawa telekomunikacyjnego.
Organ stanowiący danej gminy nie może decydować o utracie mocy uchwał innych jednostek samorządu terytorialnego, w tym związków międzygminnych. Takich uprawnień temu organowi nie daje bowiem żaden przepis prawa rangi ustawowej. Decyzja w tym zakresie należy wyłącznie do organu stanowiącego tej jednostki, która taki dokument uchwaliła.