Paczków kolejnym członkiem „Partnerstwa Nyskiego 2020”
- Szczegóły
- Utworzono: 16 styczeń 2013
Gmina Paczków to kolejny samorząd przystępujący do partnerstwa 17 opolskich samorządów, którego inicjatorem i liderem jest Gmina Nysa. Cała inicjatywa nosi nazwę "Partnerstwa Nyskiego 2020" i ma na celu utworzenie lokalnego związku współpracy, który pomoże w zidentyfikowaniu istniejących problemów oraz w ich wspólnym rozwiązaniu.
Ziemia Kolneńska – nowe możliwości rozwoju
- Szczegóły
- Utworzono: 15 styczeń 2013
„Ziemia Kolneńska – nowe możliwości rozwoju” to tytuł partnertwa zawartego pomiędzy Miastem Kolno i gminą Kolno. Inicjatywa ta, realizowana w ramach projektu predefiniowanego, zakłada m.in. przygotowanie programu działań na rzecz rozwoju turystyki oraz programu działań na rzecz rozwoju przedsiębiorczości.
Formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego w Polsce (cz.1). Porozumienia międzygminne
- Szczegóły
- Utworzono: 14 styczeń 2013
Rozpoczynamy cykl artykułów omawiających formy współpracy jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Zachęcamy do lektury.
TVT: Lokalne partnerstwo sposobem na rozwój
- Szczegóły
- Utworzono: 11 styczeń 2013
Samorządy zlokalizowane wokół miasta Olsztyna podejmują wspólne działania na rzecz tworzenia lokalnego partnerstwa celem przygotowania i złożenia wniosku w ramach środków Mechanizmu Finansowego EOG na lata 2009-2014.
Różne modele funkcjonowania obszarów metropolitalnych – teoria, a praktyka
- Szczegóły
- Utworzono: 10 styczeń 2013
Aktualnie wskazuje się na dwa dominujące modele funkcjonowania obszarów metropolitalnych. Pierwszy z nich, zwany jest metropolitan government (modelem zarządu metropolitalnego), i polega na wprowadzeniu jednolitej władzy ogólno metropolitalnej, która posiada status gminy lub powiatu. Istotą tego rozwiązania jest koncentracja zadań metropolitalnych w jednym ośrodku przy zachowaniu relacji hierarchicznych [por. Zielona Księga dot. obszarów metropolitalnych. Publikacja przygotowana przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Warszawa, kwiecień 2012. http://mac.gov.pl].
Kto, jak i kiedy ma wyznaczyć obszary funkcjonalne?
- Szczegóły
- Utworzono: 09 styczeń 2013
Według Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, najważniejszego dokumentu kształtującego politykę przestrzenną państwa, ograniczenie typów obszarów, wobec których konieczna jest interwencja publiczna, wyłącznie do wskazanych w obecnie obowiązującej ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, tj. problemowych oraz metropolitalnych, jest "niewystarczające dla prowadzenia nowoczesnej polityki przestrzennej". Stąd jako podstawowe pojęcie wprowadzono obszary funkcjonalne. Wśród nich oprócz dwóch wskazanych w upzp wyróżniono także inne kategorie obszarów. Na wdrożenie nowego systemu mamy (rząd i samorządy) kilka lat. Jednak z punktu widzenia zaawansowanych przygotowań do następnego okresu polityki spójności 2014-2020, warto byłoby rozstrzygnąć niektóre kwestie wcześniej.
Integracja polityk: przestrzennej i miejskiej z polityką rozwoju
- Szczegóły
- Utworzono: 08 styczeń 2013
Weszła w życie nowelizacja ustawy o działach administracji rządowej. Celem nowelizacji jest integracja polityk: przestrzennej i miejskiej z polityką rozwoju.