Aktualności

7 warunków wyznaczania ponadregionalnych obszarów funkcjonalnych

  • Drukuj

Do Komisji Wspólnej trafił Projekt rozporządzenia, a raczej koncepcja rozporządzenia, Ministra Rozwoju w sprawie szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym i ich granic.

Koncepcja została opracowana z wykorzystaniem projektu MIiR z dnia 29 maja 2015 r. na podstawie opinii strony samorządowej KWRiST (Unii Metropolii Polskich, Unii Miasteczek Polskich, Związku Gmin Wiejskich RP, Związku Miast Polskich, Związku Powiatów Polskich, Związku Województw RP), jak również licznych indywidualnych opinii samorządów województw, opinii podmiotów ZIT wniesionych podczas debat na posiedzeniach Zespołów KWRiST ds. Infrastruktury, Rozwoju Przestrzennego, Polityki Regionalnej oraz Środowiska i ds. Funkcjonalnych Obszarów Metropolitalnych i Miejskich,

Delegacja do wydania niniejszego rozporządzenia w sprawie szczegółowych warunków określania obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym i ich granic zapisana jest w art. 49d ust. 5 ustawy o pizp. Przepis ten zobowiązuje ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, aby określił szczegółowe warunki określania obszarów funkcjonalnych i ich granic w ramach typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym, z wyjątkiem wiejskich obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym, dla których szczegółowe warunki w odrębnym rozporządzeniu określi minister właściwy ds. rozwoju wsi. Ministrowie zobowiązani są wydać te rozporządzenia „mając na uwadze zapewnienie określania obszarów funkcjonalnych w sposób jednolity na terenie całego kraju oraz uwzględniając parametry charakteryzujące dany typ obszaru funkcjonalnego.”

W koncepcji rozporządzenia postawiono 7 wspólnych warunków wyznaczania różnych typów obszarów funkcjonalnych o znaczeniu ponadregionalnym, wychodząc od definicji obszaru funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym jako obszaru o istotnym znaczeniu dla polityki przestrzennej kraju:

  1. Obszar ma istotne znaczenie dla polityki przestrzennej kraju, wynikające w szczególności z Koncepcji Przestrzennego Zagospodarowania Kraju, ze strategii rozwoju kraju, programów i dokumentów programowych w rozumieniu ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. 2006 nr 227 poz. 1658 z późn. zm.), z Umowy Partnerstwa z dnia 23 maja 2014 r. na lata 2014–2020, z rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), z innych prawnych i planistycznych dokumentów Unii Europejskiej dotyczących polityki spójności, ochrony środowiska i realizacji strategii Europa 2020+ oraz z umów międzynarodowych dotyczących spraw objętych rozporządzeniem.
  2. Obszar wyznacza się dla celów planowania na szczeblu krajowym. Zasięg przestrzenny obszaru umożliwia rozwiązanie istniejących lub przewidywanych problemów oraz rozwój nowych funkcji obszaru, mających znaczenie dla spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej Polski i Unii Europejskiej.
  3. Po wyznaczeniu zasięgu przestrzennego obszaru funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym charakteryzuje się dany typ obszaru zestawem parametrów mających znaczenie dla polityki przestrzennej kraju i polityki spójności terytorialnej UE publikowanych przez Eurostat i GUS lub dostępnych w krajowych i wojewódzkich bazach danych administracyjnych, w tym samorządu województwa.
  4. Spójność terytorialna obszaru funkcjonalnego o znaczeniu ponadregionalnym jest zgodna z kryteriami klasyfikacji Jednostek Terytorialnych NUTS określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 1059/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie ustalenia wspólnej klasyfikacji Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS).
  5. Wielkość i spójność terytorialna miejskiego obszaru funkcjonalnego ośrodka wojewódzkiego jest zgodna z ujednoliconą przez Unię Europejską i Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) definicją miasta i strefy dojazdów do pracy oraz typologią regionów metropolitalnych, określoną w szóstym raporcie Komisji Europejskiej na temat spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej pt. „Inwestycje na rzecz wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Promowanie rozwoju i dobrego rządzenia w regionach UE i miastach”.
  6. Obszar funkcjonalny szczególnego zjawiska w skali makroregionalnej jest zgodny z uniwersalną klasyfikacją jednostek regionalizacji fizycznogeograficznej w systemie dziesiętnym Międzynarodowej Federacji Dokumentacji.
  7. Samorząd województwa określa obszary funkcjonalne o znaczeniu ponadregionalnym i ich granice w konsultacji z odpowiednimi ministrami oraz jednostkami samorządu terytorialnego, które są położone na terenie danego obszaru funkcjonalnego.

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji w Polityce prywatności. ZAMKNIJ