Aktualności

Odpowiedzi MRR na pytania zadawane przez uczestników seminarium informacyjnego w dniu 15.02.2013r.

  • Drukuj

Poniżej zostały opublikowane odpowiedzi Ministerstwa Rozwoju Regionalnego na pytania zadawane przez uczestników seminarium informacyjnego, które odbyło się w dniu 15 lutego 2013r.

1. Jak będą liczone punkty w ramach podkryterium 1.1 Skład partnerstwa z pkt. widz. celów projektu – liczba współpracujących partnerów w odniesieniu do Stowarzyszeń i Związków Komunalnych?

Pod uwagę będzie brana liczba partnerów aktywnie współpracujących w ramach wnioskowanego projektu – o czym eksperci oceniający projekty merytorycznie będą mogli wnioskować z treści Wniosku i Analizy Wykonalności. Ponadto należy zauważyć, że skala punktowa jest bardzo płaska i max liczba punktów (2) jest naliczana począwszy od 5 partnerów.

2. Czy udział jednostki organizacyjnej samorządu powiatowego lub wojewódzkiego jest już spełnieniem warunku z ramach podkryterium 1.1 Skład partnerstwa z pkt. widz. celów projektu - różnorodność w wymiarze międzysamorządowym (obecność jednostek samorządowych różnego typu – gminy, powiaty, samorząd województwa)?

Aby kryterium to było spełnione - z dokumentacji projektu musi jednoznacznie wynikać, iż partnerem jest samorząd województwa (lub powiatowy), a jedynie jednostką wskazaną w sposób formalny do realizacji umowy jest dana jednostka organizacyjna.
Forma reprezentacji jst musi wynikać z przepisów prawnych, statutu danej jst bądź udzielonego pełnomocnictwa. Jeśli spełniony jest ten warunek, to jednostka organizacyjna jst może reprezentować daną jst i podpisać umowę partnerską w jej imieniu.

3. Czy możliwe jest rozliczanie dodatku zadaniowego jako kosztu kwalifikowanego?

Proszę zauważyć, że ust. 7b Regulaminu Konkursu, daje taką możliwość, o ile spełnione inne warunki wymienione w tym punkcie Regulaminu.

4. Czy Plan Rozwoju Instytucjonalnego ma być odrębnym dokumentem przygotowywanym na etapie składania wniosku, czy będzie wykonywany dopiero później – na etapie realizacji projektu?

Plan Rozwoju Instytucjonalnego partnerstwa jest elementem Analizy Wykonalności. Może on zakładać wykonanie dalszych prac analitycznych na etapie realizacji, a przede wszystkim koszty jego wdrożenia mogą być kosztami kwalifikowanymi projektu.
We wskazanym powyżej punkcie Analizy Wykonalności wnioskodawca powinien wskazać przede wszystkim czy i w jaki sposób zamierza kontynuować współpracę w ramach partnerstwa. Wytyczne w zakresie przygotowania przedmiotowego planu zostały wskazane w instrukcji do punktu III.3 Analizy Wykonalności.

5. Jak należy interpretować zasadę, że jedno partnerstwo nie może złożyć więcej niż jednego wniosku a jedna JST nie może być partnerem/liderem w więcej niż 2 projektach, w odniesieniu do JST będących członkami stowarzyszeń lub związków komunalnych?

Zgodnie z ust 3.6 Regulaminu Konkursu - partnerstwo może złożyć tylko jeden wniosek, zaś jeden partner może uczestniczyć w realizacji nie więcej niż 2 projektów, tzn. może pełnić rolę lidera lub partnera w nie więcej niż 2 projektach. Partnera należy tutaj rozumieć zgodnie z pkt. 3.1 regulaminu, w związku z czym ten warunek nie odnosi się do poszczególnych JST będących członkami stowarzyszeń lub związków komunalnych. Biorąc pod uwagę powyższe, fakt iż dana JST jest członkiem stowarzyszenia lub związku komunalnego występującego w konkursie jako wnioskodawca nie wyklucza aktywnego udziału tej jednostki w maksymalnie dwóch innych partnerstwach w roli lidera lub partnera. Przy czym uczestnictwo w realizacji projektu rozumiane jako aktywny udział danej JST w jego wdrażaniu, będzie analizowane na etapie oceny wniosków.

6. Jaki jest schemat przepływ środków między partnerami a Operatorem i zaliczki dla partnerów?

Lider partnerstwa jest odbiorcą pomocy i jest odpowiedzialny przed Operatorem za realizacje umowy o dofinansowanie projektu i rozliczenie projektu. Kwestie dotyczące przepływów finansowych pomiędzy Operatorem a liderem (wnioskodawcą) projektu określa umowa o dofinansowanie projektu.
Zgodnie z wyżej wymienioną umową dofinansowanie przekazywane jest na rzecz beneficjenta (lidera projektu, wnioskodawcy) w systemie zaliczkowym w formie pierwszej płatności, płatności okresowych i płatności końcowej. Pierwsza płatność przekazywana jest przez Operatora Programu w terminie 21 dnia od dnia złożenia przez beneficjenta wniosku o zaliczkę. Podstawą dokonania płatności okresowej jest złożenia przez beneficjenta finansowego raportu okresowego (wniosku o płatność) Płatność okresowa zostanie wypłacona pod warunkiem rozliczenia co najmniej 70% łącznej kwoty przekazanego wcześniej dofinansowania.
Natomiast kwestie dotyczące przepływów finansowych (zaliczek/rozliczeń) pomiędzy liderem a partnerami projektu reguluje umowa partnerska. Partnerzy ustalają między sobą, czy ma on formę zaliczek, czy refundacji ponoszonych wydatków, jak również formę rozliczeń przekazywanych środków. Za właściwe rozliczanie przekazanych zaliczek odpowiada lider projektu. Należy również podkreślić, że przekazane przez lidera zaliczki dla poszczególnych partnerów Operator Programu nie uznaje za poniesione wydatki, które beneficjent może przedstawić w finansowym raporcie okresowym.

7. Jaki jest realny okres rozpoczęcia realizacji projektów, które dostaną dofinansowanie?

Biorąc pod uwagę duże zainteresowanie konkursem oraz możliwą dwuinstancyjną procedurę odwoławczą zarówno dla oceny formalnej jak i merytorycznej przewiduje się, że umowy z wnioskodawcami będą podpisywane pod koniec września lub na początku października. Okres kwalifikowalności wydatków rozpoczyna się od dnia podpisania umowy o dofinansowanie i biegnie do dnia zakończenia projektu, jednak nie później niż do dnia 30 kwietnia 2016 r. (vide pkt 7.1 regulaminu konkursu) W związku z tym, proponuje się, aby początek działań projektowych zabudżetować najwcześniej na IV kw 2013/ I kw 2014.

8. Jaka jest forma udokumentowania zapewnienia współfinansowania ze strony partnerstwa?

Zgodnie z Regulaminem konkursu i projektem umowy dotacji za zapewnienie współfinansowania odpowiada lider (beneficjent). Dla potwierdzenia faktu zapewnienia współfinansowania wystarczy oświadczenie na ten temat ze strony beneficjenta złożone wraz z wnioskiem. Nie ma obowiązku dołączania innych dokumentów uwierzytelniających to oświadczenie.

9. Czy w wypadku oceny merytorycznej kwota budżetu wniosku może się obniżyć i co się stanie jeśli spadnie poniżej równowartości 350 000 Euro (po stronie dofinansowania)?

W przypadku obniżenia kwoty budżetu poniżej wymaganej kwoty współfinansowania (np. jako konsekwencja odrzucenia nieuzasadnionych bądź zawyżonych kosztów na etapie oceny merytorycznej) to fakt, że kwota dotacji spadnie na tym etapie poniżej dolnego limitu przewidzianego w Regulaminie konkursu nie będzie przeszkodą formalną przy podpisywaniu umowy dotacji

10. Czy złożenie wniosku na konkurs POPT (Strategie dla obszarów funkcjonalnych) na podobny (np. częściowo pokrywający się zakres) nie jest przeszkodą formalną przy ubieganiu się o dotację ze środków MF EOG?

Z punktu widzenia zasad Programu regionalnego nie jest to przeszkodą formalną w złożeniu wniosku. Niemniej jednak proszę zauważyć, że Regulamin konkursu w punkcie 5.7 wskazuje, iż: „Niedopuszczalne jest podwójne finansowanie działań w ramach projektu, tj. działania, które zostały dofinansowane ze środków Unii Europejskiej lub innych bezzwrotnych środków pomocy nie mogą zostać objęte wsparciem w ramach niniejszego programu".

11. Jak należy rozumieć kryterium Innowacyjności wskazane w punkcie 3.3 karty oceny merytorycznej?

Operator sugeruje na przykład przyjęcie definicji, które są stosowane w ramach Wytycznych POKL do projektów innowacyjnych. Niemniej jednak, wybór podejścia i argumentacji jest po stronie wnioskodawcy.

12. Umowa partnerska – czy należy załączyć projekt umowy niezależnie od podpisanego listu intencyjnego? Jakie są formy umowy partnerskiej?

Obowiązkowym załącznikiem do Wniosku jest list intencyjny podpisany przez wszystkich partnerów zamierzających wspólnie realizować projekt. Jednocześnie należy złożyć wzór umowy partnerskiej , aby na etapie oceny projektów umożliwić ekspertom weryfikację relacji między partnerami, rozumiejąc, że inne szczegóły techniczne w tym dokumencie mogą się jeszcze zmieniać przed podpisaniem umowy na realizacje projektu.
Umowa partnerska może w sensie prawnym przyjmować także inne formy – np. umowę między grupą partnerów i dodatkowe umowy lidera z dodatkowymi partnerami (w imieniu pozostałych partnerów). Ważne jest aby umowa partnerska wskazywała, że lider jest upoważniony do reprezentowania partnerstwa i że dodatkowi partnerzy mają takie same prawa i obowiązki. Nie wszyscy partnerzy muszą uczestniczyć w budżecie, lub też mogą być zwolnieni przez pozostałych partnerów z wnoszenia wkładu własnego.

13. Jak należy rozumieć art. 9 ust 20 projektu umowy ws. dofinansowania projektu między MRR a beneficjentem na temat obowiązku zwracania niewykorzystania środków dotacji celowej?

Ustęp ten dotyczy przekazywanego przez Operatora współfinansowania krajowego w formie dotacji celowej w ramach Funduszu Współpracy Dwustronnej,. Ustępy 18-20 tego artykułu należy czytać łącznie. Nie dotyczy on zatem dofinansowania projektu ze środków Mechanizmów Finansowych

Ten serwis używa cookies i podobnych technologii, brak zmiany ustawień przeglądarki oznacza zgodę na to. Więcej informacji w Polityce prywatności. ZAMKNIJ